Elsker deig – Brioche

Kokebokforfatteren, matskribenten og bloggeren som kaller seg Fru Timian, Marit R. Westlie har utgitt en bok som heter «Elsker deig – Gode brød av alle slag». I den har hun en oppskrift på en skikkelig «heavy» hvetedeig, en briocheloff-deig som jeg hatt lyst til å prøve lenge. Av og til kjøper jeg en kjempegod brioche som de har på Eurospar, men jeg er litt skeptisk til den type bakervarer, som er like fersk i flere dager (lurer litt på ingrediensene her)…så jeg hadde lyst å se om jeg klarte å lage en like god hjemme. Det tok sin tid, ingenting man gjør på impuls, for deigen sto i heving fra fredag kveld kl 20 og ble satt i ovnen lørdag kl 15. I «svingene» på den runde kaka hadde jeg vaniljekrem.

brioche1

20 timers «arbeid» altså…var det verdt det? Tja…kaka ble tørrere enn jeg trodde den ville bli, kanskje jeg stekte den for lenge, men jeg tror også at den får en mer wienerbrødaktig overflate pga alle eggene og smøret. Kan være at det er like greit å bake en prinsessekake av «vanlig» hvetedeig. Men for alle del – det ble godt! utrolig luftig og god, veier nesten ingenting:-)

Legg igjen en kommentar